Під Гренландським льодовиком знайшли величезне древнє озеро

Під Гренландією виявили сліди величезного стародавнього озера. Вони розташовуються глибоко під крижаним щитом на північному заході півострова. За оцінками вчених, озеру сотні тисяч, а то й мільйони років, повідомляє Earth and Planetary Science Letters.

У минулому році вчені повідомили про відкриття більше 50 внутрішніх озер під Гренландським крижаним щитом. Резервуари талої води накопичувалися між корінними породами і покривають їх шарами льоду.

Нова знахідка має іншу природу. Це древній озерний басейн, який давно пересох, наповнений шаром пухкої породи товщиною 1,2 км та покритий ще 1,8 кілометрами льоду.

Коли озеро виникло, Гренландія була вільна від крижаного покриву. Площа цього водоймища сягала 7100 квадратних кілометрів, а обсяг води – близько 580 кубічних кілометрів.

В озеро впадали, щонайменше, 18 струмків. Вони розташовувалися з північного боку і стікали по похилому схилу. Вчені припустили, що водойма могла наповнюватися і пересихати кілька разів.

Озеро назвали «улоговиною Кемп-Сенчурі» (Camp Century Basin) на честь розташованої неподалік історичної військової дослідницької бази. Фахівці відзначили, що аналіз відкладень на його дні розкриє унікальні відомості про ландшафт Гренландії в доісторичні часи.

Важливу знахідку зробили завдяки місії NASA Operation IceBridge. Команда просканувала крижану товщу за допомогою цілого набору радіолокаційних, гравітаційних і магнітних приладів. Дані вказали на наявність пухкої осадової маси, що відрізняється від тих твердих порід, що її оточують. Цілком можливо, що озеро утворилося в тепліші епохи в результаті зсуву корінних порід над нині неактивною лінією розлому.