Вченим вперше вдалося отримати потомство від двох самців

Технології отримання потомства від батьків однієї статі можуть виявитися незамінними для порятунку видів, які вимирають.

Ссавці, на відміну від деяких інших груп тварин, розмножуватися партеногенезом (відтворенням точної копії себе без участі батьківської ДНК) не можуть. Виправити цей факт вирішили вчені з Китайської академії наук.

Можливість розмноження за допомогою партеногенезу дозволила б не тільки мати потомство одностатевим парам, але і дала б шанс для збереження видів, які опинилися за межею вимирання. Наприклад, коли вижили дві самки або два самця одного виду.

Щоб отримати потомство від двох одностатевих особин, генетикам довелося «заглушити» роботу хімічних сполук, що відповідають за функціонування тих чи інших ділянок батьківських ДНК.

Автори відкриття виділяли гаплоїдний (одинарний) геном у двох самок мишей, після чого активували три пригнічених гена, важливих для розвитку стовбурових клітин.

Змінені таким чином молекули ДНК пересаджували в донорські яйцеклітини, а їх — самкам мишей-сурогатних матерів.

В результаті з 210 отриманих таким чином ембріонів 14% не тільки нормально формувалися, а й привели до появи здорових дитинчат. Нові особини виявилися навіть здатними до нормального розмноження.

А ось із отриманням потомства від двох самців у вчених виникли проблеми. Для цього довелося вплинути на роботу шести генів.

З 1023 отриманих ембріонів тільки 1,2% змогли дожити до народження, але й ті були вдвічі більші за звичайні і незабаром після народження гинули.

Після редагування вже семи генів вдалося отримати пару мишок-близнюків, народжених від двох батьків, але і вони не прожили навіть 48 годин.