Астрономи вивчили зірку з аномальним хімічним складом

В атмосфері далекої блакитної зірки HD 87240 виявилися аномальні кількості ртуті, платини і рідкоземельних елементів.

Зірка HD 87240 знаходиться в 7,2 тисячі світлових років від Сонця, в південному сузір’ї Кіль. У числі інших молодих світил вона входить в розсіяне скупчення NGC 3114, спостерігати яке досить складно через його фонове «засвічення» зірками галактичного диска Чумацького Шляху. Астрономи з Паризької обсерваторії та Інституту космічних досліджень Австрійської академії наук використовували для цього телескоп ESO VLT, що працює в Чилі.

Спостереження проводили в жовтні 2017 року, аналіз зібраних тоді даних вчені представили в статті, опублікованій у відкритій онлайн-бібліотеці препринтів arXiv.org. Спектр в оптичному і УФ-діапазонах був отриманий з високою роздільною здатністю і дозволив оцінити температуру і гравітацію HD 87240, а також склад її атмосфери. Робота показала, що зірка відрізняється аномально високим вмістом металів – вмістом хімічних елементів важче гелію.

Так, кількість платини і ртуті в її атмосфері в десятки тисяч разів більше, ніж у Сонця, кремнію – вдесятеро, а рідкоземельних елементів (таких як неодим, празеодим, церій) – як мінімум уп’ятеро. Більше на HD 87240 і легших елементів, таких як вуглець, азот, кисень, зате ключових легких елементів – водню і гелію – навпаки, не вистачає.

Астрономи відзначають, що з урахуванням цих даних HD 87240 варто віднести до пізніх біло-блакитних гігантів спектрального класу В. У силу металічності вона також є пекулярною зіркою раніше невідомого SiPtHg-типу, виділяючись серед інших світил свого класу аномальним складом – перш за все надлишком кремнію ( Si), платини (Pt) і ртуті (Hg).